The making of Love Came Down

10-01-2017

The making of Love Came Down Ga verder

The making of Love Came Down

In oktober 2016 begonnen we na te denken over de poster voor het Kerstfeest dat eind december zou plaatsvinden. Ik wilde niet gewoon iets ontwerpen met de computer, maar iets tastbaars maken dat we konden fotograferen. Geertrui—die het evenement organiseerde—gaf ons carte blanche. Voor designers is dat niet altijd een cadeau, want we weten graag binnen welk kader we mogen denken. Maar ik zat in m’n hoofd met een beeld dat ik een paar jaar eerder was tegenkomen op de website van een Italiaans designbureau. Ik wilde een beeld maken dat een warme sfeer uitstraalt, maar zonder de banale taferelen die rond Kerst vaak brutaal op ons netvlies worden gebrand. 

We hadden nog geen naam voor het evenement, dus ik besloot een eerste test te doen met het woord “Christ”. Gewoon koekjesdeeg maken, de letters afprinten, uitsnijden, op het uitgerolde deeg leggen en rond de letters snijden. Omdat ik geen goeie bakoven heb, was het resultaat nog niet wat het moest zijn. Maar ik zag het potentieel.

Het was tijd om er iemand bij te halen met meer ervaring in de keuken, dus legde ik het idee voor aan Femke Neels. Ze was meteen enthousiast en bereid om te helpen.
We bedachten eerst een naam voor het evenement, want daar zou veel van afhangen. Na een paar dagen heen-en-weer mailen, kwamen we uit op ‘Love Came Down’: een korte maar krachtige verwoording van waar Kerst voor staat. Liefde die in de persoon van Jezus naar onze aarde kwam. Hét bewijs dat God de initiatiefnemer is in de grote verzoening tussen Hem en de mens!

We dachten ook na over de styling. Het hele kerstgebeuren staat bol van de visuele clichés, maar we besloten al vroeg in het proces om dat soort grafiek te vermijden. Onze gedeelde voorliefde voor Scandinavisch design bepaalde uiteindelijk de visuele stijl: een strakke maar warme uitstraling door het gebruik van natuurlijke materialen.

Femke deed een geslaagde test met een ander soort letterkoekjes. En via een oproep op Facebook vonden we een prachtig blad uit carrara marmer. De shoot zelf deden we bij Femke thuis omdat we daar alle attributen voor handen hadden. De opstelling was héél eenvoudig: een soft-box en wat witte isomo om het licht te weerkaatsen op het onderste deel van het beeld.

De shoot zelf verliep heel vlot. Het leuke aan dit soort opstellingen is dat je naar hartelust kan improviseren. Zo waren de eitjes eigenlijk niet voorzien - er zitten zelfs geen eieren in het koekjesrecept - maar ze gaven een extra touch aan het beeld.

De poster hebben we uiteindelijk geprint op textielbache, boven- en onderaan afgesloten met houten latjes en opgehangen met een touw.

We maakten ook nog een flyer en een filmpje om het evenement in de kerk af te kondigen.